Uitnodiging Regionale Startdag 23 november 2024 voor Vastenactie 2025

Startdag Vastenactie Noord Nederland op 23 november 2024

U wordt van harte uitgenodigd voor de Startdag Vastenactie van het Noorden op zaterdag 23 november 2024.

Ook dit jaar willen wij een gevarieerd dagprogramma aanbieden, waarmee u geïnspireerd wordt om in 2025 met hart en ziel campagne te voeren voor de Vastenactie.  De campagne van 2025 heeft dit keer het centrale thema:

“Schoner koken, beter leven”

Waarom is ‘schoner koken’ een belangrijk onderwerp?

Hoe draagt het bij aan een betere sociaaleconomische situatie van families, aan het verminderen van ontbossing en van de uitstoot van fijnstof en CO2. Of aan het verminderen van zwerfafval op straat?

Tijdens deze dag hoort u de antwoorden hierop. En meer!

De dag is bedoeld voor de leden van de VOM-groepen, pastorale beroepskrachten, vrijwilligers van kindernevendienst-groepen en catechesegroepen.  Ook nodigen we graag leerkrachten uit van de katholieke scholen in ons bisdom.

Waar: De Zuiderkerk in Drachten
De Drift 46, 9203 GH Drachten

Aanvang: van 10.00 – 14.45 uur, inclusief lunch

Kosten: De dag, inclusief lunch, wordt u aangeboden door Vastenactie en het Bisdom Groningen-Leeuwarden.

Parkeren: er is voldoende parkeergelegenheid op het eigen terrein van de kerk.

Programma van de dag:

9.30 uur  :    Ontvangst met koffie en thee

10.00 uur:    Welkom en opening

10.15 uur:    Waarom Vastenactie?

10.30 uur:    Presentatie van het campagneproject en de materialen:

Schoner koken rondom de stad Kasese in Oeganda. Vastenactie heeft dit project bezocht.

11.00 uur:    Pauze met koffie en thee

11.30 uur:    Vervolg bespreking campagneproject

11.45 uur:   Parabel van de Werkers in de wijngaard,

Met woorden, dans en muziek.

12.15 uur:  Lunch

13.00 uur:  Er zullen twee workshops aangeboden worden:

1.
 “woorden doen er toe”: een workshop over hoe de keuze van woorden en beelden invloed heeft op datgene wat er verteld wordt en ook op de ontvanger van die woorden en beelden.
2.
Arnold Vergeer vertelt over zijn veehouderij gebaseerd op ecologie en kringlopen.

14.00 uur:   korte theepauze en afronding.

14.15 uur:   Slotviering

14.45 uur:    Vertrek

Aanmelding is noodzakelijk in verband met de lunch, die u wordt aangeboden. U kunt voor het middagprogramma een keuze maken tussen workshop 1 of 2.
Graag bij aanmelding uw keuze vermelden.
U kunt zich aanmelden bij: l.winter@bisdomgl.nl

Namens Vastenactie:   Margot de Zeeuw en Marc Bollerman
Namens het bisdom:    Henriët Lases, Harmen Altena en Agaath Erich