Centrum voor Vormingsonderwijs protesteert tegen aangekondigde bezuinigingen
Het Centrum voor Vormingsonderwijs heeft in een open brief geprotesteerd tegen het door het kabinet aangekondigde schrappen van de wettelijke regeling voor bekostiging van het vormingsonderwijs. Het Centrum zorgt op verzoek van ouders voor vakleerkrachten die vormingsonderwijs geven op openbare basisscholen.
Die vakleerkrachten worden aangesteld in opdracht van de zendende instanties: BZI, CIO-O, CMO, HRN, HV, NIK en RKK. Mgr. Hendriks, namens de bisschoppenconferentie referent voor het onderwijs, heeft de brief mede ondertekend namens de Rooms-Katholieke Kerk.
Misvattingen over vormingsonderwijs
Naast deze zendende instanties tekenden ook tientallen vertegenwoordigers uit het levensbeschouwelijke, maatschappelijke en onderwijsveld. In de brief worden drie belangrijke misvattingen over het vormingsonderwijs benoemd:
‘Wat niet helpt is dat over vormingsonderwijs drie belangrijke misvattingen bestaan. Een dominant idee is bijvoorbeeld dat godsdienstige of humanistische vorming al aan bod komt bij het burgerschapsonderwijs. Het tegendeel is waar. Burgerschapsonderwijs richt zich op het voorbereiden van burgers op hun actieve en respectvolle deelname aan een democratische samenleving. Ze leren er over de democratische rechtsstaat, democratische basiswaarden en rechten en plichten, en ontwikkelen sociale en maatschappelijke competenties.
Waar burgerschapsonderwijs dus maatschappelijk georiënteerd is, richt vormingsonderwijs zich op het begeleiden van leerlingen in de eigen levensbeschouwing. Opgeleide vakleerkrachten doen dat door levens- en zingevingsvragen te stellen vanuit de eigen tradities en waarden. Er zijn op dit moment vakleerkrachten in zeven levensbeschouwingen: Humanistisch, protestant-christelijk, islamitisch, katholiek, boeddhistisch, hindoeïstisch en joods.
Een ander misverstand is dat het zou gaan om onderwijs waarbij leerlingen kennis opdoen over verschillende wereldgodsdiensten. Godsdienstige of humanistische vorming wordt hier verward met het voor ieder kind verplichte kerngebied ‘Geestelijke stromingen’. Bij vormingsonderwijs gaat het niet om objectieve kennisoverdracht van feiten over de verschillende godsdiensten, maar om het vormen van een eigen levensbeschouwing.
Een derde belangrijk misverstand is dat ouders die willen dat hun kinderen les krijgen in hun eigen levensbeschouwelijke overtuiging daarvoor terechtkunnen bij het bijzonder onderwijs. Dat is lang niet altijd mogelijk. Voor veel levensbeschouwingen is de lokale gemeenschap veel te klein om een eigen school te kunnen stichten. Zij zijn dus aangewezen op de openbare basisschool in hun regio. Ook zijn er ouders die bewust kiezen voor de pluriformiteit van het openbaar onderwijs en tegelijk sterk hechten aan godsdienstige of humanistische vorming. Wanneer vormingsonderwijs zou verdwijnen, komt de keuzemogelijkheid van de openbare school voor deze groepen onder druk te staan.’
Bezuinigen is onverstandig
De ondertekenaars van de brief noemen bezuinigen op vormingsonderwijs een kortetermijnoplossing die de keuzevrijheid van ouders beperkt en de openbare school minder aantrekkelijk maakt. ‘Dat is onverstandig en getuigt van weinig visie. De regering doet er goed aan deze voorgenomen bezuinigingsmaatregel en het schrappen van de onderliggende wet te heroverwegen en de waarde van vormingsonderwijs te erkennen als onderdeel van een goed aanbod op de openbare basisschool. Want juist daar waar iedereen welkom is, is het van belang dat de kinderen de ruimte krijgen zich te vormen vanuit hun eigen levensbeschouwelijke identiteit.’
Foto: Pixabay.
Lees ook
01
juli
Officiële logo voor het Jubeljaar 2025 ‘Pelgrims van hoop’ onthuld
Officiële logo voor het Jubeljaar 2025 ‘Pelgrims van hoop’ onthuld
Het Vaticaan heeft op dinsdag 28 juni op een persconferentie het officiële logo voor het Jubeljaar 2025 openbaar gemaa...
Lees meer19
december
Meld je nog voor 2025 aan voor de WJD@HOME van januari 24-26 januari!
Meld je nog voor 2025 aan voor de WJD@HOME van januari 24-26 januari!
Van 24 tot en met 26 januari wordt in Helvoirt de WJD@HOME gehouden, een evenement voor katholieke jongeren. Onderwerpen die...
Lees meer18
december
Gastlezingen Dag van het Jodendom 2025: thema ‘Op Weg’
Gastlezingen Dag van het Jodendom 2025: thema ‘Op Weg’
Zondag 19 januari 2025 is in de Synagoge van Groningen opnieuw de jaarlijkse Dag van het Jodendom. Gastsprekers zijn prof. W...
Lees meer